Wednesday, May 27, 2009

Majlis Jasamu dikenang......



25 mei 2009 tepat 9.51 malam, terima satu mesej dari srikandi yang tidak perlu dipertikaikan lagi kerajinannya dalam MPMUM, saudari Ayuni....

” Pakaian batik pada jam 7.30 petang dan tunggu di KPS, pengankutan bersama TNC...Fairwel Datuk Idris Haron mantan Tim. Menteri KPT di Hotel Hilton Kuala Lumpur. TNC minta TNYDP pergi.... Harap maklum. ”

Begini lah mesej yang saya terima dari Setiausaha MPMUM. Pada mulanya berat gak nak pergi sebenarnya...


26 Mei 2009, Majlis perpisahan YB Datuk Ir. Idris Haron mantan Timbalan Menteri 1 Kementerian Pengajian Tinggi KPT di Hilton…. YDP(Yang Di-Pertua) Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya(MPMUM) sesi 2008/2009 tidak dapat hadir kerana sudah pulang ke kampung halaman.

Jadi jawapannya, timbalannya (TNYDP 1) lah kena ganti mewakili YDP. Mujurlah TNYDP 1 kebetulan free masa tu..

Jadi peneman ayahanda TNC HEP....

Saya bertolak dengan ayahanda Prof Madya Datuk Dr. Azarae Hj. Idris selepas Maghrib dengan menaiki Perdana V6 hitam ayahanda sambil dipacu pemandu peribadi ayahanda...Sibuk betul ayahanda membuat panggilan telefon. Kesempatan yang ada, sempat berborak berkaitan masalah-masalah di Universiti Malaya.

Saya melontarkan persoalan berkaitan Minggu Haluan Siswa, FESKUM, dan masalah penilaian mahasiswa untuk menginap di kolej-kolej kediaman.
Soalan lain berkaitan dengan keselamatan di kolej-kolej kediaman. Ayahanda memaklumkan pihak UM telah menambah 18 orang pengawal keselamatan. Pada saya, perlu diperhalusi dan diperincikan lagi bidang tugas pengawal keselamatan.
Pada saya, rukun tetangga di setiap kolej wajib diwujudkan. Jangan terlampau berharap pada pihak keselamatan semata-mata. Pihak JTK dan warga kolej juga mesti turut sama memainkan peranan dalam membantu menangani masalah ini.

Turut hadir YB Dato’ Seri Mohamed Khaled Nordin ( Menteri Pengajian Tinggi).

" Politik 1 seni yang serba memungkinkan apa saja berlaku... " begitulah sebaris ucapan Menteri KPT.

Pada saya, politik ini ibarat roda. Sekejap kita di atas dan sekejap di bawah. Untuk terus kekal, perlu memenangi persepsi.

Saya duduk semeja dengan TNC-TNC dari UNIMAS, UDM, UITM Shah Alam dan ramai lagi. Tidak nampak plak student leader dari kampus-kampus yang lain. Event ini dimeriahkan dengan kehadiran Datuk-Datuk, Datin-Datin, Naib Canselor, TNC-TNC HEP dan kebanyakannya warga KPT.

Berbakat besar juga NC UITM dalam bidang nyayian mendendangkan lagu Broery Marantika, ” Biarlah bulan bicara ”
Sempat lagi TNC HEP dari kampus lain berseloroh menyatakan, ” Lagu ni kacau... ”
Tajuk lagu jadi bahan gurauan. Hanya untuk orang BN... (^_^)

Satu nilai yang sempat saya rakam ketika ucapan YB Idris, yang perlu kita contohi ialah sikap YB Idris, ketika dia mula-mula memegang tanggungjawab sebagai timbalan menteri, dia banyak bertanya kepada orang, macam mana nak jadi timbalan menteri yang baik??? Kita sebagai pimpinan, setidak-tidaknya pimpinan pada diri sendiri, jangan lah ada sikap bodoh sombong. Dah le tak tahu, kemudian berlagak plak tu macam tahu.. Sikap seperti ini perlu dibuang jauh-jauh dalam diri kita.....

1 comment:

qudwaH_Humaira' said...

alhamdulillah...ada gambar ustaz dengan YB ?
Kongsilah..peminat nak tengok juga..